2010 - Shetlandsöarna

Söndag, 20 juni

Stora i packardagen...

Måndag, 21 juni

Thomas, Åsa och Mats mönstrar på.

Lämnar Göteborg vid 22-tiden på kvällen.

Tisdag, 22 juni

Självstyrningen havererar.

Ankommer Arendal vid 16-tiden.

Demonterar självstyrningen och felsöker den.

Onsdag, 23 juni

Lämnar Arendel vid 8-tiden.

Försöker beställa reservdelar till självstyrningen.

Ankommer Farsund vid 18-tiden.

Torsdag, 24 juni

Lyckas beställa reservdelar till självstyrningen och ordna transport av dessa till Egersund.

Lämnar Farsund vid 12-tiden.

Ankommer Egersund vid 18-tiden.

Fredag, 25 juni

Ligger i Egersund

Lördag, 26 juni

Lämnar Egersund vid 10-tiden.

Bunkrar diesel på väg ut.

Söndag, 27 juni

Passerar plattformar med GSM-sändare ombord.

På väg emot Lerwick

Måndag, 28 juni

Ankommer Lerwick vid 6-tiden på morgonen.

Promenad till parken och till Clickimin.

Tisdag, 29 juni

Ligger i Lerwick

Besök på båtklubben och bokar hotell i Aberdeen.

Onsdag, 30 juni

Andreas mönstrar på.

Vi lämnar Lerwick.

Seglar gennacker utmed södra Mainland.

Ankommer Fair Isle.

Tar en tur med Balder till några av Fair Isles grottor.

Promenerade till norra fyren.

Torsdag, 1 juli

Vi ligger på Fair Isle.

Vi beställer humrar i hamnen som levereras till oss kokta under eftermiddagen.

Vandrar i dimma och kraftig vind upp på Ward Hill och sen ner till södra fyren och tillbaka till hamnen.

Hummermiddag ombord.

Fredag, 2 juli

Vi ligger på Fair Isle.

Vandrade till affären och ut till toppen närmast Sheep Rock och tittar på flygplansvraket.

Pupkväll på fågelskådningsstationen.

Lördag, 3 juli

Vi lämnar Fair Isle

Pratar med Shetland Coast Guard.

Vi ankommer Scalloway.

Carneval på kvällen i Scalloway.

Söndag, 4 juli

Liggdag i Scalloway.

Storfika nere i Tootiki med hela eskadern.

Måndag, 5 juli

Mats mönstrar av.

Vi lämnar Scalloway.

Ankommer Papa Stour.

Tisdag, 6 juli

Liggdag på Papa Stour.

Långpromenad.

Kraftiga vindar under natten.

Onsdag, 7 juli

Vi lämnar Papa Stour.

Får ingen plats i Collar Firth.

Ankommer Whalsey.

Torsdag, 8 juli

Lämnar Whalsey.

Ankommer Lerwick.

Andras mönstrar av.

Fredag, 9 juli

Vi hyr bil och kör runt på Mainland.

Lördag, 10 juli

Vi besöker Shetlands museum.

Vi tar färjan till Aberdeen.

Söndag, 11 juli

Vi gör Aberdeen och flyger sedan från Aberdeen. Planet är sen hit och blir därför sent vid avgången emot Köpenhamn.

Landar sent på Köpenhamn. Rusar med Åsa till hennes flight. Som tur är har Kastrup varit stängt på grund av åska så hennes flight är också sen iväg och hon hinner.

Flyger sen själv till Göteborg blir hämtad av far på Landvetter och sover några timmar hemma.

Måndag, 12 juli

Sofia och Hanna lämnas av Emelie kl 6:30 på morgonen till mig.

Åsa får barnen levererade till Stockholm Central klockan 6 på morgonen. De tar sedan tåget till Göteborg och hämtades på stationen av mig.

Vi åkte buss ifrån Tuve till Säve.

Flög ifrån Göteborg/Säve till Prestwick med Ryan Air ihop med alla fem barnen.

Åkte tåg ifrån Prestwick via Glasgow till Aberdeen.

Tisdag, 13 juli

Gjorde Aberdeen.

Tog färjan ifrån Aberdeen till Lerwick.

Onsdag, 14 juli

Kom till Lerwick med färjan.

Besök på lekplatsen.

Torsdag, 15 jul

Vi ligger i Lerwick.

Vi firade Annas födelsedag.

Fredag, 16 juli

Vi ligger i Lerwick.

En norsk trimaran mastade av i hårt väder under kvällen igår cirka 100M ifrån Lerwick. De blir först bogserade av ett supplyfartyg och senare av Lerwick Lifeboat och förtöjdes akter om oss under morgonen.

Vi besöker Shetlands museum med barnen.

Lördag, 17 juli

Vi ligger i Lerwick.

Vi promenerade med barnen till Clickmin.

Söndag, 18 juli

Vi ligger i Lerwick.

Några av barnen badade. Andra klättrade upp i masttoppen. Och några gjorde båda delarna.

Måndag, 19 juli

Ebi och Anna seglar mot Norge.

Kastar loss ifrån Lerwick.

Får motorproblem på väg mot Out Skerris.

Seglar tillbaka till Lerwick.

Kopplar Lerwick Lifeboat och blir bogserade in i hamn.

Vi äter lamm till middag med god mintsås och rotfrukter.

Tisdag, 20 juli

Motor reparatörerna kommer ombord och konstaterar läckage runt en av spridarna samt att spridarna är dåliga.

Reservdelar beställs. Nya spridare har vi ombord så de testas och konstateras vara i okej.

Barnen och Åsa badar på Lerwicks badhus.

Onsdag, 21 juli

Väntar på reservdelar.

Barnen och Åsa badar på Lerwicks badhus (igen).

Vi äter lamm till middag, igen, med mintsås.

Torsdag, 22 juli

Reservdelar kommer, läcker fortfarande in vatten i cylindrarna. Mer felsökning. Turbon demoneras och tas till verkstad för provtryckning.

Fredag, 23 juli

På morgonen döms turbon ut. En ny beställs.

Vi åker buss till Sumborgh och besöker Jarlshof och fyren.

Lördag, 24 juli

Låg i Lerwick

Besök på lekplatsen.

Söndag, 25 juli

Låg i Lerwick

Måndag, 26 juli

Låg i Lerwick

Lillbåten sjösätts och leksmed...

Träffade Lomah.

Tisdag, 27 juli

Låg i Lerwick

Thomas och barnen var och badade på badhuset i Lerwick.

Onsdag, 28 juli

Fick den nya turbon levererad, monterad och motorn provkörd.

Lämnade Lerwick

Torsdag, 29 juli

På väg mot Farsund

Fredag, 30 juli

Ankom Farsund

Lördag, 31 juli

Låg i Farsund

Söndag, 1 augusti

Lämnade Farsund

Måndag, 2 augusti

Ankom Göteborg




Deltagare

Det fortsätter att trilla in anmälningar till eskadern i sommar vilket är över förväntan! Dessa lite längre eskadrar som går lite längre bort brukar inte fyllas på så fort och inte så tidigt så det här bådar gott!

Anmälda den 10 mars är;

  • Familjen Lundgren, Tootiki
  • Familjen Gullman, Vidania
  • Familjen Einarsson, Gemini
  • Familjen Forsberg, Ebi
  • Familjen Andersson, Aerandir
  • Familjen Olsson, Seniora Rigida
  • Familjen Hellman, Storm-Stina
  • Familjen Hooper, Aurora
  • Familjen Johansson, Anna af Götarp
  • Familjen Wahlgren, Jösses

Totalt 10 båtar.

Då antalet deltagare i denna eskadern börjar bli stort så kommer eskadern att tvingas delas upp på något vis vid segling bland Shetlandsöarna. Många hamnar där rymmer inte hela eskadern på en gång.


Eskaderträffar

Vi har bokat in datum för de två eskaderträffarna under våren;

Eskaderträff 1

  • Datum och tid: Tisdag 30 mars, klockan 18:30
  • Plats: Svarta Gaveln / Västkustkretsens kansli, Talattagatan 24, konferensrum Sydpricken
  • Träff med inriktning på information och stöd för planering.
  • PowerPoint-presentationen i PDF-format ifrån detta möte finns här.

Eskaderträff 2

  • Datum och tid: Torsdag 20 maj, klockan 18:30
  • Plats: Ej ännu bestämd
  • Träff med inriktning på frågor, svar, avstämningar, hjälp och slutlig planering.

Ingen av träffarna är obligatorisk på något vis men de flesta brukar hitta någon ny och givande information. Det brukar också vara trevligt att lära känna varandra lite innan eskadern. Så har ni möjlighet att deltaga så hoppas vi att ni tar chansen!


Mailkontakt

Vi är beroende av mail och planerar att göra alla utskick som rör eskadern via mail. Därför vill vi gärna att ni skickar minst ett mail till oss som bekräftar att vi har rätt e-post-adress till er. Skicka mailet till thomas.2010@tootiki.se. Har ni skickat ett mail oss så finns ni också med på vår maillista där vi skickar ut ny information. Vi lägger gärna till fler mailadresser på sändlistan om ni har flera som ni läser eller om fler i er besättning önskar få information via mail.

Om ni efter att vi har bekräftat er anmälan via mail inte har svarat oss inom 3-4 dagar så kommer vi att ringa er och be om en e-mail-adress som ni läser. Är det så illa att ni aldrig läser era mail så får vi hitta på en gemensam lösning hur vi hanterar det. :)

Alla som deltar på ett planeringsmöte får alla övriga deltagares e-post-adresser.


Eskadern

Vi arrangerar en eskader inom ramen för Svenska Kryssarklubben så de som vill kan och får gärna segla med.

Läs mer om eskadern här; SXK-eskader till Shetlandsöarna 2010

Läs mer om eskadersegling i allmänhet här; Västkustkretsens eskaderseglingar

Ledord för eskadern är;

  • Vi avsätter gott om tid till eskadern.
  • Vi avsätter gott om tid för aktiviteter - vi skall inte stressa.
  • Vi seglar när vädret är passande och då främst vad gäller vindstyrkan. Riktningen rår man inte alltid på tyvärr.
  • Vi skall besöka både mindre och större hamnar samt ankarplatser.
  • Vi skall ha det trevligt.
  • Ingenting är tvingande - allt är frivilligt. Man ansluter till eskadern när man vill, man lämnar den tillfälligt när man vill och man påbörjar hemseglingen/vidareseglingen när man vill.
  • Inom ramen för eskadern kommer ingen mängd aktiviteter arrangeras. Sådant får samordnas efterhand om intresse finns. Det enda som är givet är en kort träff varje kväll eller morgon för en kort avstämning av eventuella planer.

Förberedelser

Krav på deltagande båtar

  • Båten skall vara utrustad med en inombordsmotor.
  • Båten skall ha en VHF-radio i sittbrunnen alternativt högtalare i sittbrunnen som hörs under gång även för motor.

Krav på deltagande besättningar

  • Ni ansvarar själv helt och hållet för er båt, er segling och er besättning.

Bra att ha till, med, i och på båten

  • En båt i någorlunda bra skick där allt vitalt fungerar. Ni gör troligen er själva en otjänst om ni seglar iväg i en icke sjöduglig båt.
  • I vattnen kring Shetland förekommer oftare dimma än här hemma. En radar är inget krav men har ni en kommer ni troligen att använda den.
  • Vi kommer att ankra ibland. Att ha med sig någon form av dinge gör att man lätt kan ta sig i land när man vill.
  • Kunskaper i tidvattenberäkningar är inget krav men vi ser gärna att ni har 2010 års utgåva av Reeds Nautical Almanac med er ombord.
  • Aktuella sjökort över vattnet till/från Shetland samt Shetland i pappersform och/eller elektronisk form är ett krav.
  • Häftet "Clyde Crusing Club Shetland Islands" kommer ni att älska om ni har med er ombord. Det kan beställas härifrån - http://www.clyde.org/index.php/content/blogsection/9/49/.
  • Vi kommer att ankra då och då. Ett bra ankare, kätting och ankarlina som man trivs med och litar på är en nödvändighet ombord om man vill ankra med oss. Vill man inte ankra så finns det alltid alternativ en bit bort...
  • Det är sällan mer än 15 grader i vattnet vid Shetland. En fungerande värmare av något slag kan inte minst regniga dagar vara väldigt skönt att ha ombord men det är absolut inte nödvändigt.
  • Vi kommer inte att ha tillgång till landström varje kväll och troligen kommer vi ha perioder om flera dagar då vi inte har landström. Att kunna spara ström genom att stäng av alla onödiga förbrukare och/eller ladda via någon annan metod än landström är bra att kunna.

Nödvändigt att ha med sig är

  • Kopia på försäkringsbrev för en försäkring som täcker hela Nordsjön samt vattnen runt Shetland. Observera runt då vi planerar att segla på Shetlands västkust och olika bolag kan göra olika tolkningar kring vad de vattnen kallas/klassas.
  • SXK:s internationella certifikat över er båt eller annat liknande dokument.
  • NFB:s Blå-bok med intyg om att ni har VHF-certifikat eller annat dokument som bevisar detta.
  • PTS tillståndspapper för er VHF-radio.
  • Pass
  • Försäkringskassans "sjukvårdskort"

Bra att ha med sig

  • Ett papper med en besättningslista och lite uppgifter om båten kan kanske vara bra att ha. Jag har aldrig behövt det men någon nitisk tjänsteman kanske kanske vill ha en besättningslista...
  • I Lerwick finns banker, bankomater och allt annat man kan tänka sig och behöver. Men i övriga hamnar kommer tillgången till service och liknande vara obefintlig eller mycket begränsad. Fundera därför noga igenom vad ni kan komma att behöva i form av reservdelar, kontanter, förbrukningsvaror, mat, dryck och liknande så att ni är välförsedda när vi lämnar Sverige och när vi lämnar Lerwick.

Tidplan

Eftersom vi seglar med vädret så är alla planer mycket grova och kommer garanterat att förändras.

Eskadern samlas någonstans mellan den 21 och 24 juni. Troligen blir det i Farsund i Norge (strax väster om Lindesness).

Vecka 25 (21-27/6)

  • 21-24/6 - Samling i Farsund
  • 24/6 - Transport till Egersund
  • 25/6 - Liggdag i Egersund
  • 26/6 - Avgång emot Lerwick/Shetland
  • 27/6 - Dag på Nordsjön

Vecka 26 (28-4/7)

  • 28/6 - Ankomst till Lerwick/Shetland
  • 29/6 - Liggdag i Lerwick
  • 30/6 - Liggdag i Lerwick
  • Resten av veckan seglar vi troligen norrut

Vecka 27 (5-11/7)

  • Denna veckan seglar vi söderut på väst eller ost-sidan beroende på vädret.
  • Vi återvänder troligen till Lerwick för att bunkra
  • 3-5/7 - Hämta barnen

Vecka 28 (12-18/7)

  • Denna veckan fortsätter vi söderut till Fair Isle.
  • Vi återvänder sedan till Lerwick för bunkring.

Vecka 29 (19-25/7)

  • I början av veckan så påbörjar vi hemseglingen när vädret är passande.

Vecka 30 (26-1/8)

  • Lördag 31/7 - Ankomst till Sverige/Västkusten
  • Söndag 1/8 - Städa ur båten dag...

Platser

För nästan alla platser vi seglar till så kommer vi dit på eftermiddagen och stannar sen, minst, hela nästa dag för att utforska platsen lite. Det blir alltså troligen minst två nätter på varje plats innan vi seglare vidare. Några tänkbara platser vi kan komma att segla till;

Ankarplatserna ovan är normalt skyddad för nästan alla väder och vindar och har bra ankarbotten och är oftast extremt vackra! Om det står "om vädret tillåter" så är ankarplatsen mer eller mindre usel i allt annat än i någon viss vind eller stiltje. Men platserna är så intressanta att det ändå är värt att försöka segla dit. Står det brygga så finns det en brygga/kaj att förtöja vid men där erbjuds troligen ingen som helst service och bryggan är troligen i ett skick som med svenska mått gör den oanvändbar. Men den fungerar för oss och många andra båtar också!


Böcker / Litteratur

Alla böcker nedan kan beställas ifrån Amazon.

  • Walking on the Orkney and Shetland isles av Graham Uney
  • The Scottish Islands av Hamish Haswell-Smith
  • Lonely Planet / Scotland
  • Reeds Nautical Almanac 2010
  • Clyde Cruising Club Shetland Islands

Sjökort

Jag har sjökorten 3281, 3282 och 3283 samt ett kort motsvarande 2182c. Dessutom har jag kort 2 för att det är trevligt att se allt i ett lite större sammanhang. Bra att ha är också NP209 som finns med längst ner i denna listan.

Kort över Norge får ni lösa själva.

Skall jag rekommendera några utöver de ovan så skulle jag nog köpt 3271, 3292, 3294, 3295, 3298 och 3299. De övriga korten bedömer jag som mindre användbara under vår segling.

Följande sjökort finns över Shetland - alla fyller sin funktion.

  • 2 / Översikt Storbritannien -
  • 1239 / Översikt Shetland -
  • 2182c / Översikt Nordsjön -
  • 3271 / Detalj Lerwick -
  • 3272 / Översikt Lerwick -
  • 3281 / Västra Shetland -
  • 3282 / Norra Shetland -
  • 3283 / Södra Shetland -
  • 3284 / Detalj Mainland till Out Skerries -
  • 3292 / Detalj Öster om Yell -
  • 3294 / Flera specialer -
  • 3295 / Flera specialer -
  • 3297 / Special Sullom Voe -
  • 3298 / Special Yell Sound -
  • 3299 / Flera specialer -
  • NP209 - Admiralty Tidal Stream Atlas - Orkney and Shetland Islands

Länkar

Lite länkar till sidor om seglingar till Shetland;


Frågor?

Har ni några frågor av något slag som rör segling, båtar, eskadern, Shetland eller däromkring så tveka inte att maila eller ringa!

Välkomna med oss till fantastiska Shetlandsöarna!



Till början | Skriv ut
Ändrad: 2011-02-08 13:26 / Visad: 8989 gånger.