Efter en evighet så är det nu dax att segla skuta igen. Idag mönstrade jag på Gratitude för att under en vecka framåt segla som styrman på en vuxenkurs. Under dagen idag har vi gjort nästan allt som behövs i
nnan kursen startar. Alltså fyllt båten med mat och kontrollerat att allt är som det är vilket för styrman bland annat betyder att säkerställa att alla sjökort finns ombord och är rättade. Middagen intogs på restaurang i form av vedungsbakad pizza - kockarna måste få vila lite innan eleverna kommer. :) Nu har jag packat upp, stuvat in och bäddat och sitter i kajutan och datoriserar lite innan kudden får sällskap av mig. Till på köpet börjar det just nu regna och det gör det ännu skönare att sitta nere i världens bästa båt och lyssna på det. Torr och varm. :) Fotot visar kojen. Mysigare blir det inte! God natt!
Efter frukost har vi alla befäl ombord gått igenom allt som har med säkerhet ombord och testat de som skall testas och repeterat rutiner och ansvarsområden i den händelse att något som inte skall hända hände
r. Sen kom våra elever en efter en och mönstrade på. Som vanligt en fantastisk blandad grupp men alla lika nyfikna på våra underbara skutor! Efter lunch och säkerhetsgenom gång med dem så kastade vi loss. Första segelsättningen är alltid spännande med massor av termer, tågvirken högt och lågt och ännu mer att lära sig. Men efter en stund var klyvaren, focken storseglet, toppseglet och mesanseglet hissade. Efter lite kryssande i södra skärgården för att träna på slag (vändning genom vind) så avslutade vi dagen med att ankra vid Kungsö och med en välförtjänt middag i mässen. Nu håller vi tummarna för att väderprognosen för imorgon håller - då drar vi västerut mot Danmark tidigt i morgon bitti. Alltså dax att krypa in i kojen och hålla tummarna i sömnen för ostliga vindar imorgon. Dagens bild visar sjökortsprogrammet OpenCPN:s ankarvakts funktion som jag provar under natten.
Klockan fem gick kapten upp och tog en visuell titt på vädret. Då vädret var överens med metreologerna så låg förhandsbeskedet om tidig avgång fast. Styrbordsvakten purrades och ankaret vevades upp medans solen sakta steg över horisonten. Vinden var svag så segelsättningen blev mycket lugn och vi seglade sakta ut ur skärgården och satte kurs emot Skagen. I ostliga vindar slörade vi emot Skagen och det enda som störde en fantastisk dag på havet var ett åskmoln som kom lite för nära oss och levererade lite vind och avkrävde oss en gipp för att kunna hålla kurs emot målet. Frukost, lunch och mellanmål på havet och middag en stund efter vi förtöjt håll humöret på topp ombord. Nu är det kvällen och våra elever är inte speciellt intresserade av att göra "Skagen by night" efter att ha varit vakna sedan klockan 5. Redan nu börjar koj efter koj att fyllas och snart är det tyst ombord. Beslut om vart vi tar vägen imorgon fattas efter frukost. Dagens bild är, på begäran, en bild på vår båt - Gratitude. Fler bilder finns på http://www.sxkseglarskola.se och på Facebook gruppen https://www.facebook.com/sxkseglarskola.
Första dagen med "normal" skeppsrutin. Purrning klockan 7:00, frukost 7:30, uppställning och flagghissning klockan 8:00 och sen städning. Då intresset för vidare äventyr i Skagen var lågt under frukosten kastade vi när städningen var klar loss och riktade fören mot NV. Idag hade vi första gången ordentligt med vind så den gamla damen Gratitude fick visa vad hon kan. En fin slör hela vägen tillbaka till Sverige och in vid Hållöfyr (känd ifrån visan Briggen Bluebird). Därefter lite inomskärssegling förbi Bohusmalmön och ett gäng segelmanövrar. Manövrar som nu flyter på riktigt bra - övning ger färdighet. Natthamn blev Stora Kornö som ligger lite väster om Lysekil. Seglingsbilder håller jag på idag och ger er ännu en bild på den gamla damen. Denna gången nästan rakt uppifrån.
Normal morgonrutin enligt tidigare notering. Men denna gången även med däckspolning då vi inte låg i en hamn med skitigt vatten. Därefter körde vi en "lektionsförmiddag" med träning i rigg klättring, sjömansarbeten/knopar och sist en timme i inomskärsnavigering inför dagens segling. Efter lunch kastade vi loss och seglade söderut i ökande vind. På Gullmaren drejade vi bi och pratade nödsignaler en stund och avslutade den lektionen med att skjuta modifierade nödraketer (helt utan nödljus) efter att ha informerat JRCC först. Målet för dagen var Gullholmen där vi förtöjde på ångbåtsbryggan. Efter middagen var det visning av ett fantastiskt museum i form av ett Skepparhus som har stått mer eller mindre orört i 100 år. Fantastiskt! Läs med på www.skepparhuset.se. Dagens bild visar hur vi lär en ostkustbo att fiska krabbor och sedan avsluta fisket med krabbrace på bryggan.
Morgonrutin som vanligt. Följt av information om planerna för dagen. Med förutspådda medelvindar på mellan 17 och 19 m/s ifrån sydväst (och därmed rätt mycket kryss) så beslöt kapten att vår fördväg skulle väljas med bekvämlighet och naturupplevelse i första hand och seglign i andra hand. Alltså motorsegling förutom kortare stunder då seglen har fått stå för all framdrift. Men i gengäld desto vackrare färdväg ner genom innerskärgården med lunchstopp på Härön och sen genom smala Hjärterösund och Jungfruhålet med fantastiska brott ut mot havet i väster som dagens höjdpunkter. Förtöjde gjorde vi på Åstol där dagen avslutades med promenad runt ön, krabba till förrätt (inköpt av några elever) och sen ordinarie middag. Dagens teoripass blev information om Seglarskolans och Kryssarklubbens historik och dagens verksamhet. Dagens bild är ifrån Åstol och visar två killar som badade i "lagunen" på västsidan medans vågorna ifrån havet bröt in över dem. Farligt farligt men härligt härligt som Björn Skifs sjunger.
Traditionell morgonrutin - nu går den av sig själv. Alla vet vad och hur allt skall göras. Losskastning gjordes genom att vi vände Gratitude genom att på ett springa köra stäven emot kajen. Sen motorgång till Marstrand och genom Albrektsundskanal. Vid Långö satte vi segel och seglade sedan ned genom Göteborgs norra skärgård och tog genvägen genom Sälöungar och fick som väntat sett massor av sälare på skären. Strax syd om Buskärs Knöte bärgade vi segel och motorerade sen ut till Vinga där vi förtöjde på den östra piren. Eftermiddagen var fri och de som ville bada gjorde det och andra promenerade runt ön. Atlantica förtöjde utanpå oss efter sin segling från Stavanger till Göteborg via Shetlandsöarna. Innan middagen ordnade vi en guidad tur av Vinga med besök uppe i fyran, i båken och på Taube-museet. Sista middagen var som vanligt lite mer högtidlig än vanligt och maten avnjöts med lovord till kockarna. När mörkret lagt sig så blev det promenad upp till fyran för att "Ligga fyr". Något som måste upplevas för att man skall förstå. Dagens bild är innifrån båken på Vinga.
Sista dagen är alltid städdag. Alltså frukost och sedan storstädning för att båten skall lämnas i samma skick som vi fick henne en vecka tidigare. Vädret var strålande så städningen blev riktigt trevlig! Innan losskastning så knuffade vi ut klyvarbommen igen för att vara redo ifall det skulle bli lite segling på vägen in till Nya Varvet. Färden in blev händelselös och med svaga vindar fick motorn göra hela jobbet. Väl förtöjda på Nya Varvet, efter cirka 170 seglade distansminuter, fick alla sitt kursbevis och tvingades ta farväl av varandra och många hoppades på att vi kunde segla ihop igen nästa år. Kursutvärderingarna visade också att vi inte kunde haft en mycket bättre segling. Tack alla ni som var med ombord! Dagens bild är ifrån Vinga med Gratitude och Atlantica förtöjda långsides.
Till början |
Skriv ut
Ändrad: 2011-02-08 13:26 / Visad: 6136 gånger.