Thomas Lundgren - www.lundgren.nu : Seglingar / Album England 2006 Resebrev 5

Resebrev från s/y Marina - Etapp 5

Position: Hinsholmen, Göteborg (hemma).
Seglad distans är cirka 2500 sjömil (hela turen).

s/y Marina har nu avverkat den femte och sista av de fem "etapperna" av sommarens seglingar - den från Holland och hem till Göteborg.

Det förra resebrevet slutade med att vi låg i Rensburg i mitten av Kielkanalen - varifrån vi gick morgonen efter mot Kiel vilket är en distans om cirka 25 M. Strax innan Kiel låg en BMW Oracle Americas Cup-båt på en kaj utan köl. Kan det måhända vara deras nya båt?

Att slussa ut ur kanalen var lika odramatiskt som att slussa in. Betalning sker på kanalkontoret under tiden slussningen sker. Vi (42fot) fick betala 35 euro medans Attitude (39fot) och Pegasus (36fot) (våra medseglare) endast betalade 16 euro. Billigt ändå - men något märkligt.

Väl ute "på havet" igen hade vi strålande sol, varmt och lagom vind vilket gjorde att vi fortsatte att segla hela dagen upp till Sönderborg i Danmark (cirka 40 M norrut). Sönderborg är bland annat känt för att danska kungahuset har sitt sommarslott där. När vi angjorde hamnen så låg också den kungliga yachten förtöjd på sin plats och folk pratade om drottningen och någon prins som hade varit nere i stan dagen innan och visat sig.

I Sönderborg hittade vi också en stor mataffär som bjöd på allt det man hittar i en svensk affär. Att handla blev plötsligt mycket enklare till stor glädje för den kvinnliga delen av besättningen.

På kvällen när vi satt i sittbrunnen och drack en Coca-Cola skickades ett större fyrverkeri av ifrån kajen strax söder om oss. Vi vet inte varför men det var helt okej att sitta på första parkett och titta på fyrverkeri!

Nästa dag så gick vi under bron som förbinder Sönderborg med resten av Danmark och tuffade för motor upp mot Kolding i den rakt nordliga vinden. En ganska händelselös dag således. Väl framme i Kolding så finns det två hamnar att välja mellan. Den "norra" och den "södra" som vi kallade dem. Dem norra erbjöd fler lediga platser men var inte lika trevlig varvid vi valde den södra. Där fanns bland annat duschar, affär och resturang. Nackdelen var att det var cirka 15 minuters promenad till centrum och busstationen. På kvällen åt vi dansk middagsbuffe på hamnens resturang och därefter utreddes hur vi enklast kunde ta oss till Legoland dagen därpå.

Morgonen därpå var det "tidig" uppgång, promenad till busstationen, buss i en timma till Billund och Legoland. Sen härjade ungarna på Legoland tills föräldrarna tröttnade... Klockan 16 tog vi bussen tillbaka tillsammans med massor av Lego i påsarna.

Nästa dag gick vi upp genom Lilla Bält och sen till Ballen på Samsö. Vindarna var växlande vilket gjorde att det gick att segla en stund, motor en stund, segla en stund... Väl framme så förtöjde vi utanpå våra medseglare som fått plats anvisad av hamnkaptenen. En sur dansk ogillade att ha båtar utanpåsig men vi lyckades blidka honom genom att släppa lite på hans förtöjningar. På kvällen var det allmän grillning på "stranden" ihop med krabbfiske som ofrånkomligt slutade med att något barn blev blöt och sen skulle alla bli blöta och till sist var det allmänt blad för alla barnen. Lite kallt men uppskattat och populärt.

Dagen efter så var det ingen vind alls vilket gav motorgång i 62 M till Anholt. I hamnen låg en MYCKET stor segelbåt med namnet Canica. Efter lite surfande så visade det sig vara en 43 meters Baltic. Vi stannade på Anholt nästa dag och barnen bodde på stranden, badade, hoppade, plockade sten, byggde sandslott och åt glass.

Nästa dag gick vi till Österby på Läsö där Pegasus låg och väntade på oss. Vår favoritplats var ledig och allt kändes nästan som hemma nu när vi var så nära och i välkända vatten för både oss och barnen. På Läsö var det tänkt att handla kräftor för den kommande kräftskivan på Risö dagen efter. När vi undersökte möjligheten till att handla kräftor så sprang vi på en fiskare som hade för mycket krabbtaskor över. Han skänkte glatt bort en bärkasse full med 12 stora krabbtasker med klorna kvar till oss och hänvisade oss till en fiskebåt morgonen efter som vi kunde köpa kräftor av. På kvällen blev det således krabbfest i Attitudes sittbrunn.

Klockan 07:00 morgonen efter så stod vi med danska 100-lappar och bärkassar och väntade på första fiskebåten in. Efter den stora leveransen till grossisten så startade sen kommersen. Jumfruhummer (kräftor), färska, för 25 DKK kilot. Vi köpte drygt ett kilo per person. Sen losskastning och avgång mot Risö. Mycket svaga vindar gjorde att kräftorna kunde kokas på vägen.

På Risö visade det sig att kajen inte bjöd på det vattendjup som vi hade fått information om. Att ligga långsiden var således inte tänkbart. Häckankare och fören mot kajen fungerade dock utmärkt. De svaga ostlinga vindarna stördes av åskväder vilket gjorde att vi byggde spindelnät med tampar i land och extra ankare ute. Grundet på 1,5 meter strax utanför kajen har under sommaren blivit utmärkt av SXK.

Båtarna smyckades med alla nationsflaggor vi använt under seglingen samt "stor flaggning" över masttoppen och ytterligare några flaggor när vi ändå var i farten. På kvällen tändes lanternorna och däcksbelysning. Allt för att höja stämningen.

På eftermiddagen kom mina föräldrar ut med sin motorbåt. Då de skulle gå på kvällen ankrade de strax utanför. I första åskbyn började deras båt att dragga i snabb takt västerut. En akutinsats med hjälp av Pegasus dinge löste det problemet.

På kvällen kom de flesta som hade varit gäster på båtarna under seglingen ut till Fotö där de hämtades med dinge till Risö. I samlingshuset på Risö dukades snabbt upp till kräftskiva där våra danska kräftor avnjöts under gemytliga former med enkla tal och eskaderplakettutdelning. Innan kvällen blev för sen så upplöstes eskadern formellt efter 69 dygn och 2500 sjömil och massor av fantastiska upplevelser.

På morgonen var det upp tidigt, losskastning och snabb motorgång in till Hinsholmen där Sofia och Hannas farmor och farfar hämtade dem medans vi tog det viktigaste ifrån båten och åkte hem. Väl hemma i huset fick vi lätt torgskräck över att allt var så stort... Sen var det in i duchen för en total sanering, fram med finkläder och strykjärn och sen i all hast iväg för att hinna till det bröllop vi var bjudna på. Dom sa ja till varann.

På söndag började vårt "land liv" i mer organiserad form igen med familjelunch, födelsedagsmiddag på kvällen, packa dagis- och förskolesaker, sortera papper, betala räkningar, ordna bokföring och och och... det hade varit väldigt skönt att segla några månader till och sluppit detta ännu en tid. :)

Totalt sett har vi haft en fantastisk sommar!

Seglingen kommer att beskrivas ytterligare här med bilder, det kommer säkerligen att hållas något eller några föredrag och kanske blir det någon eller några tidningsartiklar också. Är någon extra nyfiken så kontakta oss så berättar vi mer - speciellt för er som funderar på att göra en liknande segling själva.

Om ni svarar på detta mail så gör det då till adressen thomas@lundgren.nu. Båtens e-post-adress är nu stängd för att inte fyllas med spam och annat. Alla begränsningar i vad ni skickar till oss är också upphävda. Nu har vi bredband och kan ta emot vad som helst.

Hälsningar Familjen Lundgren.

Retrieved from http://thomaslundgren.se/Seglingar/AlbumEngland2006Resebrev5
(Printable View)